Jeg læste for nyligt denne vildt interessante bog fra 2016 af Vincent F. Hendricks.
Hendricks er blandt andet professor i formel filosofi på Københavns Universitet, hvor han også er leder af Center for information og Boblestudier. Og nej; det ér altså ikke sæbebobler der er tale om…
Bogen forklarer blandt andet de mekanismer der ligger til grund for fx boligboblen og den efterfølgende finanskrise i 2007 og 2008. Og så sætter bogen digital dannelse på dagsorden, hvilket er yderst tiltrængt i disse år.
Hendricks kommer også med eksempler på hvordan såkaldte Boblegæstfrie miljøer opstår og han argumenterer for at bobledannelserne har fået gunstigere vækstbetingelser indenfor de seneste 10-15 år, end nogensinde før.
Det skyldes ikke mindst internettet og de sociale medier. Derved har vi i dag også fået mange flere forskellige bobledannelser; som fx politiske bobler, nyhedsbobler, mobbebobler og statusbobler.
Han giver masser af eksempler undervejs; Nyhederne konkurrerer om at være bedst på breaking (”Breaking news”) hvilket medfører et kapløb om at være først med de store nyheder. Det kan føre til nyhedshistorier der ikke er ordentligt underbyggede.
Et eksempel herpå var da Danmarks Radio som "breaking news' udråbte Jacob Jensen (V) til ny forsvarsminister i 10 minutter, selvom posten var gået til Peter Christensen (V).” Her er pointen at medierne har et ansvar og ikke kun skal være interesseret i at være bedst på breaking.
Et andet eksempel er når politikere får talt så meget om ”Dovne Robert” at han pludselig fremstår som stereotypen på en kontanthjælpsmodtager i Danmark. Eller når visse politikere gør en dyd ud af at dæmonisere minoritetsgrupper og dermed er med til at skabe frygt og had i samfundet.
Mobbebobler er når der opstår grov digital mobning som fx hade-grupper på Facebook, eller når billeder af helt unge skolepiger pludselig havner på hjemmesider som de slet ikke havde forestillet sig.
Bogen har også et meget sympatisk og særdeles relevant fokus; nemlig at forsøge at få værdier som tillid, viden og dannelse til at overleve i en digital tidsalder.
Og dét er en kæmpe opgave. Se bare på alle de hadske kommentarer der florer på de sociale medier, og ikke så sjældent ser man politikere, virksomheder og privatpersoner der roder sig ud i heftige skænderier på Facebook eller Twitter som de ikke kan overskue konsekvenserne af...
Et af de gode råd Hendricks giver er at man skal huske at stille sig selv følgende spørgsmål;
Har jeg egentlig en kvalificeret mening om det her, eller er det noget, jeg tror, fordi alle andre tror det?
Og så opfordrer han også til at det er klogt at være forsigtig med, hvad man kommenterer og deler, samt at generationerne skal prøve at lære af hinanden og finde frem til en ny dannelse.
'Spræng Boblen' er et særdeles vigtigt - og fornuftigt - indspark i debatten om bobledannelser, medierne og den generelle adfærd på de sociale medier.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar